Als je start met je onderneming dan maak je doorgaans ook een website. Van die website heb je bepaalde verwachtingen zoals dat er via je website vele klanten binnen gaan komen. In de realiteit is dat niet zo merken veel ondernemers. Hoe kun je dan wel die klanten binnenhalen? Dit lees je in deze blogpost.
Geen strategie of doel
Meestal begin je een website met de omgekeerde formule en heb je als doel een website maken. In plaats daarvan te bedenken wat je doel is met je website. Daardoor start je eigenlijk al verkeerd.
Je moet eerst nadenken wat je doel is met je website. Misschien heb je wel helemaal geen website nodig? Dat zijn relevante vragen die je jezelf nog steeds kan vragen als het aankomt op je website ook al heb je hem al gemaakt.
Je gaat als je een marktkraam hebt ook niet in de woestijn staan. Waarom denk je dan niet na over de strategie van je website.
Denk dus voor je aan de slag gaat met je website wat het doel is van je website. Hier zijn een paar voorbeelden van een doel:
- Informeren
- Ondersteunen van je boodschap
- Verkopen van je product
- Meer informatie geven over een aanbod
Deze website heeft bijvoorbeeld als doel om mensen te informeren en om mijn diensten aan te bieden. Als het goed is heb je ook het idee dat je wat leert van deze blogpost. Dat is het doel.
Vul dus je website met de content die je wilt geven en pas de content aan, zodat je je doel bereikt. Anders kun je beter je geld niet verspillen aan hostingkosten etc.
Te veel vertellen
Als een bezoeker op je website komt en hij ziet een hele lap tekst staan dan gaat hij normaal gesproken scannen naar wat hij zoekt.
En als hij dat niet snel vind (seconden werk) dan gaat hij naar de volgende site om te kijken of hij daar wel vind wat hij zoekt.
Stel je voor je bent een timmerman en je gaat een hele pagina volgooien met wat je mooi vind aan het vak en wat je dag inhoud en hoe je dingen aanpakt.
Dat is natuurlijk heel leuk maar als een bezoeker een timmerman zoekt dan heeft hij geen boodschap aan jouw verhaal.
Hij wil namelijk gewoon weten of je beschikbaar bent en wat je contactinformatie is. Wellicht als hij dan contact met je heeft gehad zal hij een verhaal willen lezen over hoe je te werk gaat. Maar te veel informatie geven op de voorpagina kan een bezoeker doen afhaken. Waak hier voor!
Niet geschikt voor mobiel
Het komt nog heel vaak voor dat ondernemers een site hebben die niet geschikt is voor mobiele telefoons. Meer dan de helft van je bezoekers komt op je site via een mobiele telefoon. Als je dus je site maakt moet je altijd controleren of hij werkt en goed lijkt op je mobiele telefoon. Als dat niet zo is, neem dan maatregelen!
Je mist enorm veel potentiële klanten door het niet goed zichtbaar zijn op mobiel. Daar maken je concurrenten dankbaar gebruik van.
Haal je momenteel niet of weinig klanten binnen met je site?
Neem eens contact op en laat je site eens doornemen door mij. Dan help ik je om je website wel voor je te laten werken en soms bespaar je nog geld ook!