WhatsApp

Tijdens een uitzending van Kassa zag ik een onderwerp over betrouwbaarheid uitstralen langs komen over webshops die malafide zijn. Ze leveren niets en innen wel geld van de klanten. Super rot natuurlijk voor de slachtoffers maar ook nog eens super rot voor de mensen die wel betrouwbaar zijn.

Door deze praktijken kunnen bezoekers huiverig zijn om actie te ondernemen gewoon, omdat ze het net niet genoeg vertrouwen om een bestelling bij je te doen. In deze gids leg ik uit wat je allemaal zou moeten doen om te voorkomen dat een bezoeker afhaakt, omdat net dat ene stukje mist: betrouwbaarheid

Complete contactgegevens

Spreekt voor zich dat je alle contactgegevens van je bedrijf op je website vermeld. Toch gebeurt het vaak dat er delen missen die voor een bezoeker het verschil tussen kopen en wegklikken kunnen zijn. De volgende zaken moet je absoluut op je site vermelden:

Betrouwbaarheid uitstralen met je NAW

  • Naam bedrijf
  • Telefoonnummer
  • Bezoekadres of fysiek adres
  • E-mailadres
  • KvK nummer
  • btw nummer
  • Naam eigenaar
  • Foto van de eigenaar of het personeel
  • Facebook of andere socialmediakanalen

Dit alles geeft een bezoeker het gevoel dat je benaderbaar bent en dat je niets te verbergen hebt. Dat is in normale omstandigheden ook zo dus vul het aan op je site.

Keurmerk

webkeur

Ben je lid van een keurmerk? Vermeld het prominent op je site en moffel het niet weg aan de onderkant van de voorpagina. Een keurmerk geeft een bezoeker het gevoel dat er een andere organisatie ingrijpt als het toch niet goed gaat met de bestelling. Geruststellend voor de klant als deze nog twijfelt.

Diploma’s

plaatje diploma

Uit onderzoek is gebleken dat patiënten een arts eerder vakbekwaam achten als die bepaalde kleding aanheeft.

Dit kun je simuleren op je site door te laten zien wat voor vakdiploma’s je hebt en dat je dus bekwaam kunt worden geacht. Een autoriteit lijkt betrouwbaarder dan iemand die geen enkel bewijs heeft over zijn kennis van zaken.

Betrouwbaarheid uistralen met reviews en referenties

plaatje reviews

Uit onderzoek onder 332 artikelen van Amazon blijkt dat bij nieuwe producten het aantal reviews veel uitmaakt voor het wel of niet kopen van een product door een bezoeker.

Het is van belang om klantenbeoordelingen dus goed op je website weer te geven. Het geeft bezoekers een kans om te zien wat andere mensen van jouw product of dienst vonden.

Dit geeft veel vertrouwen aan een bezoeker om van jou te kopen of je in te huren. Het beste werken externe beoordelingen van bijvoorbeeld trustpilot. Probeer die te integreren op je site.

HTTPS of SSL

Verplicht in Nederland voor webshops, maar nog lang niet iedereen heeft het. Https voor zijn URL. Dit is iets wat vandaag in orde moet maken.

Het zorgt voor een beveiligde verbinding tussen de klant en jouw website en het straalt ook vertrouwen uit. Als je https niet hebt geregeld staat er in browsers dat je site niet veilig is.

IDEAL en andere betaalmogelijkheden

ideal

Louche websites bieden vaak een betaalmethode aan die de criminelen anoniem maakt. Een consument weet dit ook en zal dus 2 keer nadenken voordat er over word gegaan op een koop op een site waar ze nog niet eerder hebben gekocht.

Bied in ieder geval de volgende betaalmogelijkheden aan:

  • iDEAL (Nederlands dus betrouwbaar)
  • PayPal (aankoop bescherming)
  • Creditcard (aankopen verzekerd)

Criminelen houden het vaak bij 1 betaalmethode, omdat ze die kunnen uitbuiten en dan weer verder gaan. Als jij meer betaalmogelijkheden geeft, straalt dat vertrouwen uit.

Aanwezigheid social media

Eigenlijk heeft elk bedrijf wel een social media kanaal waar ze af en toe een bericht op posten. Zorg er voor dat je pagina of profiel volledig is ingevuld en link vanaf je pagina naar je profiel en vice versa.

Zo weet een bezoeker dat er meer dan 1 manier is om met je in contact te komen. Als je profiel op bijvoorbeeld Facebook al even bestaat, geeft dat nog meer vertrouwen.

Informatie over hoe je met klachten omgaat

Geef op een gedeelte van je website aandacht over hoe een klant een klacht in kan dienen. Criminelen reageren doorgaans niet op klachten en zullen hier niet op in gaan op hun nep pagina.

Een heldere klachtenprocedure geeft vertrouwen dat een bezoeker nodig heeft om te bestellen. Namelijk is het helder wat er gaat gebeuren als alles niet naar wens is.

Kosten helder vermelden

Heb je verzendkosten? Of kosten om een artikel retour te sturen? Doe er niet geheimzinnig over, maar vermeld het gewoon eerlijk op je website.

Als een bezoeker twijfelt en op zoek gaat naar de verzendkosten, maar er is geen informatie over op je pagina dan kan dat een reden zijn om af te haken. Maak de afweging dus makkelijker om te kopen en vermeld alle kosten.

Teksten zoveel mogelijk foutloos

Probeer zoveel mogelijk foutloos te schrijven. Malafide websites worden vaak door vertaaltools gemaakt van uit het Engels. Gebrekkig taalgebruik is voor een consument een reden om weg te klikken. Denk maar eens aan spam mails vanuit het buitenland. Daar trapt (hoop ik) niemand meer in, omdat het heel erg bekend is dat het vaak om mails gaat met veel taal en spellingsfouten.

Nawoord

Ik steek overigens de hand in eigen boezem en geef als eerste toe dat mijn artikelen niet perfect zijn als het op taal aankomt. Maar het gaat er om dat je alles bij elkaar opgeteld wel betrouwbaar overkomt. En dan zal een bezoeker zeker bij je kopen.

Heb jij nu zin om aan de slag te gaan met deze gids maar heb je geen idee hoe je verder moet of hoe je het moet aanpakken? Stuur me een bericht via onderstaande contactmogelijkheden. Ik help je graag verder met je website!