In deze blog lees je het belang van CTA’s en waar ze in ieder geval aan moeten voldoen.
Waarom is een CTA belangrijk?
Een Goede Call To Action of CTA’s kunnen je helpen je bezoekers door je funnel te leiden en hebben een directe invloed op je conversie. Een effectieve CTA zal het fantastisch doen om de aandacht van je bezoekers te trekken, hun interesse wekken en ze op een goede manier door het koopproces leiden.
Hieronder een simpel voorbeeld van een CTA.
Gratis SEO Scan
Wil jij direct weten waar je website nog op verbeterd kan worden? Tijdelijk beschikbaar!
Waar voldoet een goede CTA aan?
Een goede CTA is een optelsom van verschillende zaken:
- Aandacht trekken
- Gefocust op actie van de gebruiker
- Een stukje urgentie
- Een duidelijke belofte
- Een duidelijke funnel naar wat ze moeten doen.
Aandacht trekken
Een ding wat je moet onthouden over CTA’s is dat ze moeten opvallen en een impact moeten hebben. Volg de standaard ontwerpregels niet als je een CTA-knop of -afbeelding aan het maken bent (het moet niet bij de rest van je paginaontwerp) passen. Je kunt de elementen die bij je stijl passen, zoals lettertypes en merkkleuren wel gebruiken, maar zorg ervoor dat de uiteindelijke CTA echt er uit springt. De CTA moet het belangrijkste lijken op de pagina.
Focus op Actie
Het vinden van de juiste balans tussen een eenvoudige en duidelijke instructie en verleidelijke, jargonvrije teksten die gebruik maken van actiewoorden als “download gratis“, “registreer” of “koop nu” kan nogal wat heroverweging en creativiteit van je vragen. Kijk op websites van grote merken om te zien wat voor soort teksten zij gebruiken en laat de schrijver in jou naar boven komen.
Urgentie
Het toevoegen van urgentie is een van de beste (en oudste) manieren om je bezoekers gefocust te houden op de actie die je wilt die ze ondernemen. Is het een beperkt aanbod? Loopt de actie binnenkort af? Nog maar een paar op voorraad? Laat je klanten weten dat ze nu moeten handelen in plaats van het uit te stellen.
Duidelijke Belofte
Mensen haten het om op iets te klikken dat voor hen geen waarde heeft. Houd je CTA’s informatief en zorg ervoor dat de tekst precies vertelt wat je klanten mogen verwachten in ruil voor hun klik. Worden ze aangemeld voor je nieuwsbrief of naar een nieuwe pagina gebracht om de bestelling af te ronden? Focus je in dat geval op het overbrengen van de voordelen van het klikken.
Tijdelijke Superactie!
Tijdelijke actie van VDMMarketing: betaal alleen hosting. Je oude website word gratis aangepast naar de nieuwste standaarden. Vaste kosten 108,90 per jaar.
Duidelijke Funnel
Breng je funnel naar de conversie in kaart om te zorgen voor een makkelijke en logisch schema die je CTA’s effectiever maken. Het is belangrijk om je CTA’s af te stemmen op de juiste fasen in aankoopproces om zo relevante aanbiedingen te kunnen doen. Je wilt bijvoorbeeld niet je duurste abbonement bij een nieuwe bezoeker aanprijzen omdat het nog te vroeg is in het kooptraject. Een hele hoge prijs zal een bezoeker afschrikken. Dat is meer iets voor als je ze product al kennen en er meer van willen hebben of extra’s willen. Begin klein en eindig groot.