In deze post lees je tips over hoe je met het gratis weggeven van een product toch geld kan verdienen. En het is logischer dan je denkt…

Vaak als ik niks te doen heb ga ik op Facebook in groepen voor ondernemers kijken wat er speelt bij ondernemers en een keer kwam ik een post tegen van een fotograaf die gratis een shoot wou doen. Er kwamen andere fotograven in de discussie bij die het marktverpesten vonden en dat het echt niet kon. Dat gaf me te denken. Kan je gratis je product weggeven en toch geld verdienen? (korte antwoord: Ja)
%
Hoe kan je met 0 toch verdienen?
Toen ik me in de discussie ging mengen werd er al gauw gevraagd hoe ik dan zou denken over hoe je met gratis je service weg te geven geld wou gaan verdienen. Na 10 minuten zoekwerk had ik een paar antwoorden.
Waarom zou je een product of service gratis weggeven?
Er zijn legio redenen om je product gratis weg te geven. Als je kijkt naar wat Microsoft heeft gedaan met Windows 10 dan snap je misschien beter wat ik bedoel. Door hun nieuwste versie gratis weg te geven had microsoft gelijk een hele grote groep mensen die zomaar de overstap maakten. Er was een drempel weggenomen. De prijs.
En wat dacht je van Google? Als zij geld zouden vragen voor elke zoekopdracht. Zouden ze dan nu nog bestaan? Je product hoeft dus niet geld te kosten om er geld mee te maken.
Welke manieren bestaan er om geld te verdienen met mijn product of service?
Het freemium model
Het idee hier is om gratis aanbiedingen te subsidiëren met een premium aanbod waar een klein percentage van uw klanten bereid is voor te betalen. LinkedIn, Spotify dit zijn slechts enkele voorbeelden van het freemium model. Als 1 procent van hun gebruikers dan betaalt voor premium features, is dat alles wat ze nodig hebben om winst te behalen.
Het reclamemodel
Het bereiken van een menigte kan waardevol zijn voor adverteerders. Facebook en Google laten zien dat het gratis leveren van geweldige producten aan miljoenen consumenten zorgt voor een winstgevend reclameplatform.
Verliesleiders
Een oudje maar nog steeds een goede. Haal een klant binnen door een gratis exemplaar aan te bieden en hoop ze dan iets anders te verkopen terwijl je ze daar hebt. Die krantenverkopers staan niet voor niets bij elke supermarkt op zaterdag.
Uitgesteld gratis
Al die loyaliteitsprogramma’s die er zijn proberen klanten te belonen voor het kopen van meer. Koop 10 ijshoorntjes en je 11de is gratis.
Gegevensmodel
Stel je de waarde voor van de gegevens die worden gegenereerd door miljoenen gebruikers die zich wenden tot een gratis e-mailsysteem zoals Gmail. Veel grote gratis diensten verdienen hun brood door wat ze over ons leren te verkopen aan andere bedrijven als marktonderzoek.
Conclusie over gratis
Het bedrijfsmodel van gratis is eigenlijk best een goede. Als je kijkt naar de grootste bedrijven van tegenwoordig dan geven die hun hoofdproduct gewoon gratis aan de consument. Het is gewoon een kwestie van creatief kijken waar je geld aan kan verdienen.