Heel eerlijk, ik denk dat we allemaal wel willen groeien op Instagram. Toch is dat groeien voor iedereen anders en gaat het (geloof me) niet alleen om meer volgers. Wist je dat dat ook nadelig voor je onderneming kan zijn? In dit artikel deel ik 10 tips voor meer bereik op Instagram, of misschien nog beter: meer klanten naar je webshop via Instagram. Lees je mee?
De 10 tips voor meer bereik op Instagram
Je ziet hem misschien al van mijlenver aankomen: op Instagram draait het om JOU. Veel ondernemers laten zichzelf nog steeds niet zien, maar willen wel groeien. Helaas gaat dat niet samen. Waarom?
- mensen willen weten bij wie ze iets kopen. Dat geldt niet voor onze blauwe vrienden van bol maar wel voor kleinere ondernemers.
- met jouw gezicht, hoe eng dat misschien ook is, bereik je meer mensen. Mensen zien liever een persoon dan een product. Dit kun je terugzien in je statistieken.
- de gunfactor is vaak doorslaggevend. De concurrentie is hoog. Heb je een band met een volger dan heb je automatisch een streepje voor.
Jouw klant of volger wil zich graag met jouw identificeren, dat kan alleen als jij jezelf laat zien. Simpel! Geloof me: jij maakt echt het verschil! Hoe je dat doet dat lees je bij de 10 tips hieronder. Lees je mee?
-
Naam (dikgedrukte regel)
Je Instagramnaam is de zwarte dikgedrukte regel onder je profielfoto. Zoals ik al zei: op Instagram draait het om jou. Zorg ervoor dat jouw naam in deze regel staat. Je kan er altijd nog een zoekwoord bijzetten wat typerend is voor jouw onderneming of typerend is voor jouw account. Is jouw accountnaam (de @….) al je volledige naam? Dan hoeft je naam niet terug te komen in deze regel. Waarom is dit belangrijk? Je wilt toch weten met wie je contact hebt? Door de telefoon vraag je ook iemands naam ☺.
-
Profielfoto
Laat zien wie je bent! Ben jij het gezicht van jouw onderneming of webshop? Dan kies je voor een profielfoto van jezelf en geen logo. Je logo is ongetwijfeld prachtig maar niet geschikt voor Instagram. Sorry, alleen grote bedrijven kiezen voor een logo. Zoals Coolblue en de Zara. Voor alle ZZP’ers geldt: plaats een foto van jezelf, en eventueel met je compagnon. Want: Instagram draait nog steeds om jou!
-
Biografie
In je biografie beantwoord je een aantal vragen over jezelf en je bedrijf. Wie ben je en waarom zou iemand je moeten volgen? Welke problemen los je op en wie help je? Wat lever je en welk resultaat brengt het je ideale klant?
Voorbeeld: vaak zie je iemands leeftijd staan. Bepaalt jouw leeftijd of jij daarmee die ene klant overtuigd om je te volgen en iets bij je te kopen? Ik gok van niet. Ben dus kritisch, plaats geen dubbele dingen en bepaal wat jou of je bedrijf het beste omschrijft en levert.
Geef in je biografie ook altijd een ‘call-to-action’, dit kan een verwijzing zijn naar je website, email of telefoonnummer. Geen van die dingen? Vraag dan of men een DM (direct message) naar je stuurt. Zorg er wel voor dat je duidelijk maakt wat men kan vragen aan je of wat er te vinden is op je website.
-
Link in je biografie
De #linkinbio is je vast niet onbekend en in je profielpagina ook vaak je call-to-action zoals ik net beschreef. Helaas kun je maar één linkje kwijt. Het is niet fijn om daar alleen je homepage te hebben staan: want als je in een post het over een uniek artikel hebt moet je bezoeker gaan zoeken. Iemand die moet zoeken haakt altijd af. We houden van simpel en duidelijkheid.
Vaak zie je dat ondernemers dan kiezen voor een externe partij, zoals Linktree. Hoe ‘ideaal’ dat ook lijkt: de bezoeker komt niet op jouw website. Je kunt dit gemakkelijk zelf: maak een aparte pagina die je /instagram of /linkinbio noemt op je website. Je kunt dan via bijvoorbeeld Google Analytics precies zien of mensen doorklikken of niet. Je krijgt inzicht in wat je verkeer vanaf Instagram doet op jouw website. Deze kennis kun je dan weer inzetten en toepassen.
-
Strategie
We gooien er even een containerbegrip in: strategie. Alles op Instagram valt of staat met een goede strategie. Je kunt nog zo veel tijd en energie besteden aan een mooie foto en een toffe tekst: maar dit levert je geen klanten op. Het is daarom van belang om een strategie te hebben. Een strategie die gebaseerd is op jouw voornaamste doel met de inzet van Instagram. Wat wil je bereik met je bedrijf? Dit is namelijk voor elke ondernemer verschillend. Een blogger wil vooral bezoekers trekken terwijl een webshop producten wil verkopen. Beide bedrijven hebben dan een andere strategie. Werk dus voor je onderneming een strategie uit.
-
Doelgroep
Een veelvoorkomende fout die gemaakt wordt (naast het werken zonder strategie) is het niet duidelijk hebben van je doelgroep én dus je ideale klant. Het is natuurlijk heel leuk dat Tante Corrie onder elke post reageert en dat je buurvrouw je trouwste volger is, maar zijn deze mensen ook je ideale volger en klant? Misschien wel, dat is afhankelijk van jouw onderneming. Zet op papier wie je ideale klant én volger is. Dit heb je nodig bij tip 9.
Als laatste, ben jij op Instagram bezig met jouw ideale klant? Het is ontzettend belangrijk dat jij jouw content (posts) toespitst op jouw ideale klant. Houdt deze ideale klant dan ook in je achterhoofd voordat je iets online zet op Instagram.
-
Contentplanning
Welke ondernemer je het ook vraagt, bijna iedereen geeft aan dat sociale media te veel tijd kost en in de meeste gevallen ook te weinig oplevert. Je moet zakt je helemaal in je schoenen als je ziet dat je concurrent wel elke dag zichtbaar is. Dat elke dag zichtbaar zijn is overigens helemaal niet nodig. Het gaat erom wat je deelt en hoe je dat doet. Oftewel je strategie, daar is hij weer. Welke waarde zit er aan jouw content?
Voorbeeld: een fotograaf deelt elke dag een mooi foto met de tekst: ‘’ook mooie foto’s van jezelf? DM me voor een afspraak!’’.
In bovenstaande voorbeeld haal je jij ideale klant niet over om bij jou foto’s te laten maken. Je concurrent maakt immers ook mooie foto’s. Wat onderscheidt jou van je concurrent? Ik kan daar geen antwoord op geven maar jij wel. Hetzelfde geldt voor een webshop. Waarom bij jou een product kopen en niet ergens anders? Stel ook altijd een vraag onder je post. Hierdoor krijg je interactie met je potentiële klant, bij tip 10 leg ik uit waarom dit zo belangrijk is.
Terug naar het elke dag zichtbaar zijn. Bepaal voor jezelf wanneer je zichtbaar wilt zijn, op welke dagen, wat wil je delen, hoe laat zet je het online, zijn er uitzonderingen etc. Het antwoord op deze vragen wordt samengevat in een contentplanning. Hierin maak je een schema wat je wanneer online zet en waarom. Op deze manier is er geen stress: foto’s en teksten kun je ruim van tevoren maken en inplannen via de Creator Studio van Facebook. Deze is overigens helemaal gratis. Doe dit elke 1e werkdag van de maand, dan heb je er de hele maand geen omkijken meer na.
-
Gebruik alle mogelijkheden
Op Instagram zijn er verschillende mogelijkheden:
- stories
- feed
- reel
- IGTV
- hoogtepunten
- gidsen
Hier zal het niet bij blijven en zal in de toekomst vast nog meer bij komen. Wie zichtbaar wil zijn, zal van al deze mogelijkheden gebruiken ‘moeten’ maken. Denk niet te moeilijk, een reel kan ook gaan over hoe jij een verzending de deur uit doet, een cadeau inpakt, een foto bewerkt of wat dan ook. Mensen willen zien wat JIJ doet, want: Instagram draait nog steeds om jou! Niet om perfectie, mensen willen zien hoe het echt is. Laat dit zien via alle mogelijkheden die Instagram biedt.
-
Aantal volgers
Het getal waar we ons blind op staren: het aantal volgers dat we hebben. We lijken er wel op gefixeerd. Maar zijn al je volgers wel je ideale klant? Vast niet, want we zijn blij met élke volger. Ook de zogenaamde ‘woestijnmannetjes’. Dit zijn lege buitenlandse accounts die veel mensen volgen maar zelf nauwelijks volgers hebben en maximaal 10 foto’s online hebben staan. Deze accounts zijn nep, zijn niet je ideale klant én dragen niet bij aan je omzet. Sterker nog, deze volgers kosten je omzet.
Houdt in je achterhoofd dat ca 10% van je volgers je content te zien krijgt. Vindt die 10% je content leuk (reactie, like, delen) dan krijgen meer volgers je content te zien. Bestaat die 10% voornamelijk uit die ‘woestijnmannetjes’, uit tante Corrie en je buurvrouw (dus niet je ideale klant)? Dan is de kans heel groot dat je ideale klant nooit je content te zien krijgt en hierdoor loop je omzet mis.
Het is dus van belang om niet te kijken naar hoeveel volgers je hebt, maar of al je volgers ook je ideale klant is. Het is flink wat werk maar kijk je lijst na, blokkeer en verwijder elk account die niet je ideale klant is of waarvan je denkt dat het een nep-account is. Je zult zien dat je bereik omhooggaat!
-
Ben zelf actief
Vergeet niet dat Instagram ook een bedrijf is, met als doel geld verdienen met het platform. Hun strategie is om mensen zo vaak mogelijk, en zo lang mogelijk op het platform online te hebben. Zo kunnen ze meer reclames laten zien, wat het verdienmodel is. Wanneer jij een post online zet, en daarna meteen offline bent en je concurrent niet? Dan zal je concurrent automatisch een hoger bereik hebben. Op Instagram draait het om jou én om de interactie tussen jou en je volgers. Zo zit (helaas) het algoritme in elkaar.
Mijn tip: reageer bij andere accounts onder hun foto’s, strooi met likes én reageer op de reacties van je volgers op jouw content. Interactie dus. Op deze manier kan de ideale klant je beter vinden en bouw je er een band mee op. En laat die band nu zo belangrijk zijn om omzet te genereren.
Je hoeft niet lang en vaak online te zijn, het gaat erom wat je doet als je online bent. Plan je je content in zoals ik bij tip 7 aangaf? Zorg ervoor dat je op dat moment ook online bent op Instagram. Dit helpt aanzienlijk voor je bereik, gewoon even op de reacties van je potentiële klanten reageren.
Tot slot..
Ik hoop dat je met dit artikel nu goede handvaten hebt om te starten met een strategie op Instagram zodat je binnen de kortste keren meer klanten trekt naar je webshop via Instagram! Natuurlijk staan in dit artikel niet alle tips, zo kan ik het nog hebben over toevoegen van locaties, een tag geven aan bedrijven en klanten, het werken met hashtags en nog veel meer. Dat komt een andere keer.
Groetjes Francis.
Francis blogt onder de naam mamazetkoers, een lifestyle blog voor de moeder die zichzelf durft te zijn. Je kunt haar ook volgen op Facebook en Instagram.