Het is voor elke website eigenaar van belang om de behoeftes van de klant (of het publiek wat je target) te achterhalen. Anders kan het zomaar zijn dat je voor het verkeerde publiek je content aan het maken bent. In deze blog lees je hoe je online de behoeftes van je klant kan achterhalen.
Waarom behoeftes in kaart brengen?
DAt kan verschillende redenen hebben. Je kan op zoek zijn naar nieuwe klantengroepen of je wilt dat je product of dienst meer aan gaat sluiten. Maar vooral is online onderzoeken van de behoeftes van je klant heel handig om de zoekwoorden te vinden die je moet targetten.
Als je in kaart hebt wat je klant wil dan is het vaak ook kinderspel om je website daarop aan te laten sluiten. Google zal je belonen door je site beter zichtbaar te maken als een potentiële klant jouw product zoekt. En als er meer bezoekers op je site komen dan is dat vaak goed voor je verkopen.
Facebook gebruiken om behoeftes in kaart te brengen.
Sommige ondernemers hebben mij geadviseerd om Facebook links te laten liggen voor bedrijfspromotie en onderzoek. Ik heb daar een tegenargument voor: Groepen. Groepen op Facebook hebben een schat aan informatie die je kan gebruiken bij het bepalen van de behoeftes van je klant.
Als je lid word van een groep kan je bijvoorbeeld zoeken op vragen of woorden die men gebruikt om een vraag te stellen. Het is dan kinderlijk eenvoudig om in kaart te brengen waar je doelgroep zich mee bezig houd. Een groep over een onderwerp zoals bijvoorbeeld thee zal vaak niet een commerciele invalshoek hebben.
Leden gaan vaak ongegeneerd hun vragen stellen in de veronderstelling dat iemand anders in de groep hun vraag misschien kan beantwoorden. Heel waardevol als je bedenkt dat ze waarschijnlijk eerst op Google hebben gezocht en het antwoord daar niet hebben kunnen vinden….
Google gebruiken voor behoefte onderzoek
Andere marketeers zullen deze strategie beamen als je Google wilt gebruiken voor behoefte onderzoek. Forums zijn nog steeds een hele vaak gebruikte manier om een vraag te stellen over een bepaald onderwerp. Je kan deze vragen achterhalen door op Google te zoeken op:
Intitle:”Jezoekwoord” Forum
Je krijgt dan een lijst met forums waar je potentiele doelgroep vragen stelt over waar ze geen antwoord op kunnen vinden via bijvoorbeeld Google. Een gapend gat kan je dan opvullen door er een pagina aan te wijden van je site of een product op deze behoefte aan te passen. Soms hoef je alleen de titel van je productpagina aan te passen om te scoren. Tel uit je bezoekerswinst dus!
Behoeftes achterhalen via de comments in Youtube
Alles is te vinden op Youtube tegenwoordig. Doe dus eens een zoekopdracht in Youtube over het onderwerp van jouw bedrijf. Pak dan de videos er bij die veel kijkers trekken door ze te sorteren op het aantal views en kijk vervolgens in de comments. Geheid dat hier vervolgvragen staan die niet beantwoord worden door de video. Hier kan je dus uit opmaken dat er nog kansen liggen.
Poll of Enquete houden onder huidige klanten
Het is kinderspel om een poll of enquete toe te voegen aan je site. Je kan het zelfs via Google formulieren maken als je niet zo handig bent. Vraag huidige klanten naar hun behoeftes en kom er achter dat je nog lang niet alles aanbied wat zij handig vinden in jouw gebied.
Handige plugins voor WordPress voor het opzetten van een poll zijn WP polls en YOP Poll. Wacht dus niet langer maar ga direct aan de slag met de behoefte van je klant!