WhatsApp

Als je bijvoorbeeld coach bent kan je prima uitwijken naar online mogelijkheden zodat je buiten je eigen verzorgingsgebied ook klanten kan bedienen. Dit kan bijvoorbeeld met Zoom. Hoe je een ZOOM account aanmaakt? Hoe moet je een zoom meeting aanmaken daarna? Dat leer je in deze blog. Heb je nog vragen? Stel ze gratis in de Facebookgroep voor ondernemers op internet

Liever visueel leren hoe je een Zoom meeting aanmaakt? Hieronder de uitleg. 

De meest gebruikte methode is je aanmelden bij https://zoom.us. Daarna maak je een account aan en deel je de persoonlijke vergaderruimte met de personen waar je mee wilt vergaderen. De link van je vergaderruimte vind je onder ‘profile’.

?c=3339&m=334823&a=372106&r=&t=html

Wat is een ZOOM meeting

ZOOM is een online vergadertool waarmee je met elkaar kan beeldbellen. Het voordeel van ZOOM ten opzicht van bijvoorbeeld Skype is dat je niet beiden ZOOM hoeft te hebben om gebruik er van te maken. Het is dus een kwestie van naar de pagina gaan en de sessie kan plaatsvinden. Dat is natuurlijk ideaal als je niet weet hoe de klant zijn setup is. 

Wat kan je met ZOOM?

Zelf heb ik de gratis versie getest en ik moet zeggen. Het werkt vrij moeiteloos. Je kan er mee videobellen maar ook je bureaublad delen en een whiteboard laden behoort tot de mogelijkheden. Best wel uitgebreid voor een browser gebaseerde tool.

Zoom account aanmaken

Allereerst ga je naar de website om een ZOOM account aan te maken. Hieronder een paar stappen voor het opzetten van een ZOOM account.

?c=3339&m=995068&a=372106&r=&t=html

Ga naar de site en klik op de blauwe knop ‘Sign up it’s free’.

zoom voorpagina

Vul je emailadres in en klik op de blauwe knop ‘Sign up’.

email invullen

Er laad een scherm wat je kan afsluiten. Hier wil je ZOOM je verleiden om lid te worden van allerlei nieuwsbrieven. Niet nodig voor het opzetten van jouw meetings. 

confirm

Ga naar je mailbox en open de mail van ZOOM. Klik op de blauwe knop ‘Activate Account’ om je ZOOM account te activeren. 

?c=3339&m=334822&a=372106&r=&t=html
activeren

Nu vraagt ZOOM om een paar gegevens. Vul hier je echte gegevens in want die staan ook bij de meeting die je gaat organiseren. 

gegevens opgeven

De stap invite your colleagues kan je overslaan door op ‘Skip this step’ te klikken.

uitnodigen overslaan

Nu heb je je account opgezet en kan je beginnen met ZOOM. Klik op go to my account om naar je ZOOM account te gaan.

?c=3339&m=334823&a=372106&r=&t=html
gotoaccount

ZOOM meeting organiseren

Om nu de vergadering te hosten ga je naar de URL in je profiel. Om het te testen gaan we nu die URL laden in de browser.

url opschrijven

Zoom begint te laden en zal eerst trachten om een programma te installeren. Als je dat niet wilt dan klik je op ‘Click here’ zoals hieronder te zien is.

Zoom meeting aanmaken

Vervolgens moet je nog een keer op ‘Start from your browser’ klikken om de meeting echt in te gaan via de browser.

start vanuit browser
?c=3339&m=334823&a=372106&r=&t=html

Je bent nu als gastheer/gastvrouw ingelogd en je klant kan nu inloggen bij de meeting.

ZOOM meeting als host

Je klant kan je naar https://zoom.us/join sturen om de sessie bij te wonen. Laat de klant jouw Personal Meeting ID invullen als ze de pagina hebben geladen. Je personal meeting ID vind je op je profiel pagina van ZOOM.

join

Laatste gedachten over ZOOM

ZOOM is gaaf om te hebben als je je klant professioneel wilt ontmoeten online. Echter heb je ook veel alternatieven zoals Skype en Videobellen van Whatsapp. Het is dus meer omdat het een professionele uitstraling heeft dat ZOOM de voorkeur krijgt boven de talloze andere tools om te videobellen. Daarnaast werkt het gewoon heel goed in een browser.