Het is moeilijk om te vertellen wat een goede website oplevert in geld omdat iedereen een ander idee heeft bij een website. De ene ondernemer wil namelijk fysieke producten verkopen via een site en de ander wil een uithangbord voor zijn of haar service. In deze blog lees je wat een website je in ieder geval in het algemeen oplevert als je het goed aanpakt. Aan het einde geef ik nog wat tips over wat je kunt doen als je nog te weinig uit je website haalt.
Meer potentiele klanten
Als je site goed gevonden word door het publiek wat je target dan word je bekender. Dit kan bijdragen aan je algehele strategie om te klant naar je service of product te leiden. Als je geen site hebt mis je sowieso kansen om een klant binnen te halen omdat een potentiele klant eigenlijk altijd even op Google zoekt voordat er over gegaan word op een aankoop. Tenzij het gaat om zaken die men doorgaans elke week koopt zoals boodschappen.
Denk er maar eens over na. Wat jij zou doen als je bijvoorbeeld je tuin zou willen laten renoveren. Zou je dan blindelings de telefoongids (bestaat die nog?) pakken en het eerste de beste bedrijf bellen om het te gaan regelen? Misschien als je heel rijk bent en geld minder belangrijk is dan zou dat kunnen. Maar voor het gros van de mensen is het gewoon belangrijk om meer te weten over waarvoor men in de markt is.
Je wilt dus meer informatie en dat vind je op websites van aanbieders. Als jij daar niet bijstaat kan je het doorgaans al vergeten.
Meer informatie kunnen verschaffen
Kom jij wel eens een folder tegen waar een hele lap tekst op staat? Ik zelden en dat heeft een reden. Bijna alle bedrijven die folders uitgeven verwijzen naar de website. Daar kan de klant meer vinden over het aanbod. Je kan dus besparen op het drukwerk door gewoon een pakkende tekst over je product of service voordelen te maken en dan te verwijzen naar je website.
Op je site kan je dan een speciaal gedeelte inrichten voor mensen die komen vanaf de folder om die beter in je funnel te laten komen. Je kan het dan personaliseren door bijvoorbeeld op de folder aan te geven dat er een speciale actie loopt en verwijzen naar je actiepagina. Het is een voorbeeld van hoe je website je folderactie kan ondersteunen om meer succes te behalen en om ook nog eens te besparen.
Weg met de productfolders
Nu bijna iedereen een smartphone heeft is het logisch om je productfolder via je site aan te bieden en misschien nog wat losse blaadjes te hebben waar je aangeeft waar de productinformatie te vinden is. Het voordeel van een website is ook dat je verouderde informatie direct kan wijzigen zodat de klant altijd de laatste informatie krijgt om te kopen. Stel je voor dat je verhuist. Kan je weer bestellen bij de drukker…
Minder uitleg nodig over je diensten/producten
Als je op je website al veel informatie hebt staan over je producten zal een telefoongesprek met een klant meestal kort duren. Een klant heeft vaak al veel gelezen op je site en dit kan je ook updaten als je vaak dezelfde vraag krijgt (bijvoorbeeld hoe lang het duurt voordat je product aankomt o.i.d.) en dat geeft jou weer meer tijd voor andere zaken.
Opleiden van klanten
Klinkt wat gek maar als je een nieuw product koopt dan is het niet vanzelfspreken dat je weet hoe je dat product moet gebruiken. Je kan je website als ondersteunend kanaal gebruiken om de klant te informeren en op te leiden om je product het beste te gebruiken. Dat leid tot meer klanttevredenheid en dus meer handel op de lange termijn.
Altijd open voor de klant
Als je een website hebt hoeft een klant niet te wachten op jou als hij actie wil ondernemen. Dus stel ik zit om 7 uur op de bank en ik vergeet steeds die tuinman te bellen voor mijn tuin. Dan kan ik hem nu gewoon een mail sturen via zijn website om dat van mijn lijstje af te halen. Waarom kan je klant niet wachten tot jij weer open bent zodat hij kan bellen? Omdat de klant koning is en die wacht op niemand.
Goedkoop marktonderzoek
Op je site kan je een poll of enquete plaatsen om te vragen hoe de klant over jouw bedrijf denkt. Zo kan je makkelijk en snel (en goedkoop) achterhalen wat nog meer behoeftes zijn van je klanten en je daar op aanpassen.
Merk opbouwen
Als je op je website veel informatie en tips geeft over jouw veld van expertise dan zullen mensen (en Google) je gaan beschouwen als een autoriteit. Als iemand dan een opdracht heeft wat in jouw straatje past dan zullen ze sneller denken aan jou. Dit kun je doen door video (YouTube) of door een blog te starten op een apart gedeelte van je website. Als je hier regelmatig tips en nieuws neerzet en deze promoot op Facebook of andere social media dan kun je je naam bekender maken bij je doelgroep. Als je slim bent probeer je ook gelijk op je blog e-mailadressen te verzamelen, zodat je geïnteresseerden kunt mailen als je wat nieuws hebt te melden.
Conclusie
Een website is voor de meeste bedrijven een onmisbare tool om de klant te werven en te informeren. Als je nog niet online bent dan kan je in ieder geval al jezelf aanmelden voor Google mijn bedrijf. Dit zorgt er voor dat je bedrijf bekender word in je omgeving. Alvast een goede eerste stap in het opbouwen van jouw online aanwezigheid.
Geef een waarde aan conversie
Als je Analytics van Google gebruikt dan kun je waardes hangen aan conversies. Zo kun je ook makkelijk bepalen of je website momenteel wat oplevert wat je voor ogen had. Anders kun je je doelen bijstellen of je website verbouwen om te kijken of je dan het gewenste effect krijgt. Als je niet direct wilt verbouwen kun je ook A/B testen gaan proberen met Google optimize. Hiermee kun je simpele wijzigingen uitproberen om te bekijken wat het effect is op je bezoekers.