WhatsApp

Als ondernemer ben je natuurlijk eigenzinnig en dat is ook juist vaak waarom je ondernemer wordt. Je wil de koers zelf bepalen. Niks mis mee. Maar soms is het toch slim om te kijken naar je concurrent. In deze blog leg ik uit wat je kan leren van je concurrent online.

Zoekwoorden onderzoek

Als je je site maakt dan denk je dat je de klant wel goed kent en dat je dus ook weet waar je klant op gaat zoeken als hij een probleem heeft. Maar als je net begint kan het slim zijn (ook als je site al even bestaat) om te kijken op welke zoekwoorden je concurrent eigenlijk gevonden wordt. Een gratis tool die ik gebruik om te kijken waar de concurrent op gevonden wordt is Ubersuggest.

ubersuggest bekijken zoekwoorden concurrent

Je kan bij Ubersuggest een website invoeren en zien op welke zoekwoorden die website gevonden wordt in Google. Zo kom je er achter dat jouw concurrent op zoekwoorden wordt gevonden die jij nog niet op je website hebt staan. 

Word lid van de Nieuwsbrief en fanpage van je concurrent

Een beetje bedrijf wat online aanwezig is heeft een Facebookpagina en/of een nieuwsbrief. Schrijf je daarvoor in of bekijk de Facebookpagina en kijk hoe de concurrent met de klant omgaat en of het werkt. Je zou ook kunnen kijken wat voor mensen er op de pagina van de concurrent reageren en je doelgroep kunnen aanscherpen zodat je nog beter weet voor wie je je product eigenlijk aanbied. Dit kan je dan weer gebruiken om op Facebook te adverteren naar bepaalde doelgroepen.

Als je dan een persona (een denkbeeldige ideale klant) hebt samengesteld kan je nadenken over waar die mensen eigenlijk online aanwezig zijn en daar je marketingbudget aan uitgeven of proberen in contact met ze te komen door te reageren op hun problemen of vragen.

Bekijk het product of aanbod van je concurrent

Misschien is jouw product of service veel beter dan die van de concurrent. Dat wil nog niet zeggen dat je dan ook beter gaat verkopen. Het is dus nodig om het product online van je concurrent goed te bekijken en te leren van de manier waarop het aangeboden wordt. 

Zit jij bijvoorbeeld heel erg op prijs maar je concurrent op gemak? Wellicht is je doelgroep helemaal niet bezig met de prijs maar willen ze gewoon dat het product doet wat het moet doen en als er een probleem is dat ze dan met 1 telefoontje het kunnen oplossen….

Natuurlijk moet je wel bij jezelf blijven en je product wel zo neerzetten dat het van jezelf is en dat je niet je concurrent op dit punt na gaat bouwen.

Laatste gedachte

Voor mijn gevoel zijn veel ondernemers heel erg bezig met het gevoel dat ze vooral niet naar de concurrent moeten kijken. Het zit wat in het Nederlandse DNA misschien en dat is ook niet erg. Jij kan er je voordeel mee doen door wel te kijken wat je concurrent doet en het NOG beter doen.