WhatsApp

Je zou zeggen dat keus geven een enorm voordeel voor de klant zou zijn. Alleen kan je ook je conversies verminderen door te veel keus te geven. In deze blog lees je over wat je kan doen om het niet te moeilijk te maken voor je klant.

Hick’s wet

Hick’s wet vernoemd naar een Britse psycholoog William Hick beschrijft de verhoogde tijd die iemand nodig heeft om een keuze te maken naarmate het aantal keuzes toeneemt. Als je dus het aantal keuzes gaat verhogen dan duurt het langer voordat een klant een keuze kan maken uit je assortiment.

Het Jam voorbeeld

Er is een studie gedaan genaamd het jam voorbeeld (vrij vertaald). Ze lieten 2 standjes plaatsen in een supermarkt.

De eerste stand had een display met 24 soorten jam waar mensen uit konden kiezen.

De tweede stand had maar 6 soorten jam waar men uit kon kiezen. 

Het eerste standje kreeg bij 60% van de mensen die langsliepen een bezoekje. Alleen kocht maar 3% daadwerkelijk een potje jam.

Bij het tweede standje stopten weliswaar maar 40% van de mensen om een kijkje te nemen. Maar ongeveer 30% kocht ook daadwerkelijk een pot jam!

Toen men uit zoveel potten jam moest kiezen had een heel groot deel van de geïnteresseerden dus zoiets van: ‘Laat maar ik kan niet kiezen.’

Hick’s wet in web design

Hoe is deze wet dan precies van toepassing op Webdesign? Hoe kunnen we de wet gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren?

Websites staan niet helemaal vol met potjes jam, maar de standaardsite is niet al te ver af wat keuzes betreft. De wet van Hick staat in verhouding tot het kosten-batenprincipe.

Hoe meer opties een gebruiker heeft – of het nu gaat om navigatie, producten of afbeeldingen om naar te kijken – hoe meer energie er nodig is om een beslissing te nemen. Uiteindelijk wordt de energie die nodig is om de beslissing te nemen zo groot dat het niet meer de moeite waard lijkt om deze te nemen. Weg conversie dus.

Wat kun je doen om je website te verbeteren?

Verdeel de producten of de inhoud in de juiste categorieën. Kledingsites splitsen regelmatig man-vrouw op, met daaronder een verdere onderverdeling in categorieën. Maak van de totale keuze hapklare brokken.

Dit werkt ook voor de navigatie. Verwijder lange menu’s en vervang ze door submenu’s onder de relevante kopjes.

Als je een webshop hebt met veel keuze bied dan een optie aan om te filteren, zodat de klant in ieder geval de keuze kan beperken door het zelf aan te geven.

Hulp nodig?

Wil jij je site verbeteren, zodat je klanten wel vinden wat ze zoeken? Neem eens contact op!

Contact

13 + 9 =