Marketing en Webbouwer

Creatief
Meedenken

VDMmarketing is de online marketing expert uit Friesland die jou helpt op verschillende vlakken. Van het meedenken over jouw online marketing strategie tot het verbeteren van conversies op je site! 

Als webbouwer heb je wel eens te maken met mensen die weggaan. Persoonlijk kies ik voor het koninklijk afscheid in zo’n geval. In deze blog lees je wat dat inhoud.

Balen, de klant wil weg

Als je een service aanbied en mensen gaan naar een concurrent is dat meestal een vervelend gevoel. Er is schijnbaar een kink in de kabel gekomen en daarom kiest de klant voor een ander. Je kunt in zo’n geval 2 dingen doen:
 

  1. Klanten afschrikken door vervelend te gaan doen.
  2. De klant laten doen wat de klant wil

Als je voor het laatste wilt gaan dan heb ik een paar tips voor je om goed voor de dag te komen en wellicht de klant op een later tijdstip weer te verwelkomen.

Handel het goed af

Toen ik een keer van autoverzekeraar wou veranderen belde ik mijn toenmalige tussenpersoon en vroeg ik wat mijn opzegtermijn was. Omdat dat een indicator voor een opzegging was kwam de tussenpersoon opeens met allerlei vragen over waarom ik weg wou en wat dan het probleem was.

Toen ik aangaf dat ik een goedkoper alternatief had gevonden kon er opeens wat in de prijs gedaan worden. In zo’n geval is dat uiteraard te laat. Ik heb het dus afgeslagen en ging over met het hele pakket, omdat ik door dat aanbod de indruk had dat ik dan voor alles wel te veel zou betalen. 

De lessen die je hier uit moet trekken zijn:

  1. Ga niet op prijs concurreren als ze weg willen, omdat dat de indruk geeft dat je dus altijd te duur was.
  2. Doe geen aannames als iemand een aanwijzing geeft dat ze weggaan maar wees zeker dat ze weggaan voordat je alles uit de kast haalt.
  3. Als je een abonnementsservice aanbied, ga dan elk jaar even met de klant om tafel. Actief!

Doe niet moeilijk

In een marketingonderzoek heb ik eens gelezen dat veel consumenten zich ergeren aan het feit dat er moeilijk word gedaan door ondernemers als ze weg willen gaan om wat voor reden dan ook. Natuurlijk is moeilijk doen heel subjectief, maar ga eens na of je zelf moeilijk moet gaan doen over 1 klant die weg wil vergeleken met alle klanten die je nog hebt.

De klant dus weg laten gaan zonder slecht gevoel kan bijdragen aan je imago als iemand die niet moeilijk doet. En daar houden consumenten van. Doe er dus je voordeel mee en gebruik het als argument om een nieuwe klant binnen te halen.

Vond je dit nuttig? Deel dit blog met anderen! Bedankt!