Deze keer een blog door een gast. Nynke dijk begeleidt ondernemers die hun persoon als merk willen neerzetten. Ze helpt ondernemers zich te onderscheiden in de markt met haar bedrijf Haai Coaching.

Haai coaching:

“Wanneer je als ondernemer, als Zzp-er, veel wordt gezocht op Google, word je daarvoor beloond. Het is dus belangrijk dat je een sterk merk hebt en bent.”

Hoe bouw je een sterk merk?

Personal branding komt daarbij goed van pas. Branding is geen rocket science, maar een manier om jezelf als ondernemer te laten zien. Als zzp-er ben je immers vaak je eigen onderneming. En dus begint het stappenplan richting een sterk merk met kijken naar jezelf:

  1. Wat is jouw merk? Wie ben jij als persoon? Wat zijn jouw kwaliteiten en waarin ben jij onderscheidend? Wat doe jij anders?
  2. Wat zijn jouw missie en visie? Wat wil je bereiken? Hoe is dit om te buigen naar jouw merk?
  3. Wanneer je jouw merk eenmaal helder hebt, moet je het in al je uitingen uitdragen. Congruentie is erg belangrijk want het zorgt voor betrouwbaarheid. Je merk moet zichtbaar zijn in je teksten, je kleurgebruik, jouw logo. Zelfs je kantoorruimte, je kledingstijl en vervoermiddel zijn onderdeel van jouw merk. Probeer bijvoorbeeld geen oude Fiat panda te rijden wanneer innovatie en snelle technologieen onderdeel zijn van jouw merk. Zichtbaar zijn betekent overigens niet dat je over jezelf moet opscheppen, dat je moet overdrijven of jezelf moet verkopen. Je hoeft alleen maar jezelf te zijn en datgene waarin jij je onderscheidt goed zichtbaar te maken. Dat is te doen toch?
  4. Pas je merk toe in al je tekstuitingen. Ook de stijl en het woordgebruik zijn hierbij belangrijk. Een formele of wollige tekst past bijvoorbeeld niet niet bij iemand die energiek en krachtig is. Als je zelf niet heel goed bent in taal, schakel dan een professional in. Tekst en de manier waarop tekst wordt gebracht zijn bepalend voor hoe lang de lezer bij de tekst en jouw product blijft hangen!
  5. Onderzoek waarin of waarmee jouw concurrenten zich onderscheiden en hoe je gebruik kunt maken van jouw kwaliteiten om op te vallen met jouw onderneming en product!
  6. Wees consequent en wees trouw aan jezelf. Wanneer je niet authentiek bent gaat dat ten koste van je betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en jouw gunfactor.
  7. Eerst identiteit, daarna imago! Wanneer je identiteit goed staat, wanneer het helder is waarin jij onderscheidend bent, dan kun je bezig met imago en marketing.
  8. Wanneer de consument eenmaal weet wat jouw merk is en waarom ze bij jou moeten zijn, houd er dan zoveel mogelijk aan vast! Een koersverandering of identiteitsverandering kunnen veel tijd en geld kosten.
Tot slot, het mooie aan branding is dat het positief is en de focus legt op kwaliteit en kracht. Dat maakt het tot iets dat leuk is om mee bezig te zijn. Wees niet bang om jezelf teveel naar voren te gooien. We denken vaak al snel dat we overdrijven, maar mijn ervaring is mensen die dat denken zijn meestal te bescheiden.
Wees jezelf, en vergroot dat uit, het werkt bij een sterk merk!
Nynke Dijk

Nynke Dijk

Coach personal branding

Nynke Dijk is coach personal branding voor ondernemers en werkzoekenden. Daarnaast is zij trouwambtenaar in de gemeente Harlingen, jobcoach, loopbaanadviseur en fanatiek met tekst.

Ook interessant:
VdmMarketing

VdmMarketing