Marketing en Webbouwer

Creatief
Meedenken

VDMmarketing is de online marketing expert uit Friesland die jou helpt op verschillende vlakken. Van het meedenken over jouw online marketing strategie tot het verbeteren van conversies op je site!

Ook leg ik me toe op het gratis helpen van kleine ondernemers. Heb jij een klein probleem en heb je even hulp nodig? Chat me dan door op de knop te klikken hieronder.

Op Facebook zag ik een moeder die advies in won over hoe haar zoon beter kon verkopen via zijn webshop in planten en zaden. Ze was best wel in nood, omdat de webshop van die zoon zijn lust en zijn leven is en hij niet lekker liep.

Er waren vele mensen die haar goed advies gaven en dit inspireerde mij tot een blogpost over het verbeteren van resultaten als je een slecht lopende webshop hebt.

Als je dit leest en denkt: Dit mis ik nog! Stuur me dan een bericht via de contactmogelijkheden onderaan deze pagina. Ik ga er dan zeker aandacht aan besteden bij de volgende keer dat ik dit artikel herschrijf. Bedankt en veel succes!

Analyseer je huidige verkeer

Als je je webwinkel wilt verbeteren dan moet je beginnen met data verzamelen. Zonder data kun je niet geïnformeerd beslissingen nemen en vaar je op gevoel. Daarom raad ik je aan om in ieder geval de volgende tools te installeren op je site:

Laat deze tools eerst een maand lopen nadat je ze hebt geïnstalleerd. Je hebt (niet als je een hele drukke site hebt) nu nog geen data en dat moet even opbouwen. Geef het dus de tijd voordat je aan de slag gaat met het verbeteren van je site tenzij je een heel drukbezochte site hebt. Dan kun je sneller aan de gang.

Ga op zoek naar waar je potentiële klant zich bevind

Ga online zoeken op Google naar kanalen waar je klant aanwezig is en zijn vragen Stelt. Dit kan zijn een forum, maar ook Facebook groepen of twitter en zelfs in de comments op YouTube kun je je klant soms vinden met vragen over het filmpje wat hij net gezien heeft.

Kijk wat de vragen zijn van je doelgroep en denk na of jouw product wel precies voldoet aan de vraag die de klant stelt. Het kan soms een heel klein ding zijn waardoor je klant niet of wel bij je koopt. Zoals een betaalmethode die mist of een onduidelijke gebruiksaanwijzing op je site.

Denk eens buiten de normale kanalen om

be creative

Doe jij vaak zaken op een beurs? Heb jij alleen maar een facebookpagina en verder niet omdat iedereen die wat te maken heeft met je zaak daar mee bezig is?

Wees eens heel eerlijk met jezelf en bedenk of je niet te weinig creativiteit in je zaak steekt. Ga eens na of de kanalen die je gebruikt wel opbrengen wat je er in steekt. Misschien zijn er wel hele andere manieren om je product bekend te maken bij het publiek wat je zoekt zoals de lokale krant of een startpagina.

Geef iets gratis weg

for free

Niets vind zoveel tractie op sociale kanalen als een ‘gratis‘ actie. Het hoeft je niet eens veel te kosten. Een broer van mij geeft 1 keer in de maand 1 artikel weg van 10 euro en krijgt daarvoor 300+ volgers op facebook voor terug. Dat is een idioot hoge ROI als je kijkt naar wat adverteren via Facebook zelf kost.

Denk na welk product van jezelf je kunt gebruiken voor een actie om tractie te krijgen bij je publiek. En het hoeft dus niet duur te zijn!

Gebruik zoekwoorden met koopintentie

buy now

Heb jij titels bij je producten die alleen maar omschrijven wat het is? Dat is tegenwoordig niet meer genoeg. Je moet ook woorden gebruiken die de bedoeling van de zoeker tegemoetkomen.

Gebruik woorden met koopintentie als:

  • [product] vergelijken
  • [product] kopen
  • [product] goedkoop
  • [product] waar te koop

Als je die niet gebruikt in je tekst en je concurrent wel dan zal de concurrent normaalgesproken winnen van jou in de zoekresultaten.

Start een blog

Een consument wil ook informatie hebben over je product. Of handige tips over je product. Stel je verkoopt vis artikelen dan is het slim om een blog te starten die ook tips geeft over vissen en hoe je je producten kunt gebruiken. Dit levert vaak veel bezoekers op, omdat je meer aan de informatie kant gaat zitten. Als de consument dan wil kopen dan ben jij degene die in hun hoofd op komt om te gaan kopen.

Daarnaast kun je met een blog ook uitweiden over je producten en waarom ze zo handig zijn. Je kunt veel tekst kwijt in een blog en dat vinden zoekmachines over het algemeen ook fijn. Start je blog dus vandaag nog voor meer verkeer.

Bedenk waar je nog meer aan kunt verdienen

Heb je naast je hoofdproduct ook nog andere producten die je kunt verkopen die aanvullend zijn op je product? Probeer deze dan te vermelden bij je hoofdproduct om mensen te verleiden om deze cross-sell ook te doen. Zo vergroot je je omzet en maak je klant nog blijer, omdat hun product nu completer is en beter. 

Denk er wel aan dat het product wat je in je cross-sell meeneemt ook daadwerkelijk een meerwaarde heeft voor de klant. Dus bij een nieuwe desktop computer een muis en toetsenbord aanbieden is slim. Maar bij dezelfde desktop computer een laptop aanbieden is totaal overbodig want de klant wil een desktop computer.

 

Start een vriendendeal

Een inkopper wat mij betreft. Laat mensen met elkaar 2 dezelfde producten kopen en geef een beetje korting. Of laat een huidige klant een nieuwe klant aanbrengen en geef wat voordeel aan beide. Huidige klanten die tevreden zijn over je product over service zijn de beste reclame die je kunt bedenken. Beloon ze ook nog en je hebt een win-win!

Mijn eigen ervaring er mee is bijvoorbeeld de zonnepanelen die ik heb. Ze zijn echt supergoed geïnstalleerd zonder gedoe. Ik raad dus de installateur aan bij iedereen die maar denkt aan zonnepanelen, omdat ik heel blij werd van de service. 

Gratis verzenden

Als ik moet kiezen tussen een aanbieder die wel verzendkosten rekent of een aanbieder die dat niet rekent maar een hogere prijs voor het artikel zelf dan ben ik geneigd om de tweede te kiezen. Ook al is de prijs van het artikel hoger. Denk er maar eens over na. Wat doe jij?

Volgens onderzoek heeft driekwart van alle mensen die online shoppen wel eens afgezien van een aankoop, omdat er verzendkosten werden gerekend. 

Laat zien dat je betrouwbaar bent

trust

Er worden hele consumentenprogramma’s gemaakt over webshops die niet leveren en onbetrouwbaar zijn. Het is dus heel erg van belang dat je betrouwbaarheid uitstraalt op je website. Als je het vertrouwen wint, zal je zien dat de bestellingen toe gaan nemen puur, omdat bezoekers je vertrouwen en er van uit gaan dat het goed zit.

Vond je dit nuttig? Deel dit blog met anderen! Bedankt!