WhatsApp

In deze blog leer je waarom je soms content moet weggooien. Niet alleen omdat het soms oude informatie is maar ook omdat het je kansen in Google schaden kan.

oude content verwijderen

Oude content verwijderen waarom?

Voor mij als marketeer voelt het wat vreemd om te zeggen omdat ik altijd tegen mensen zeg dat het goed is om zoveel mogelijk content (tekst/video/plaatjes etc.) op je site te hebben. Maar hier is 1 ding waar ik tot voor kort geen rekening mee hield van belang. Soms is oude content helemaal niet meer relevant.

Zo zie ik wel eens sites voorbij komen van klanten die bijvoorbeeld een interview hebben gedaan met een klant en die op de site hebben gepost. Alleen is die klant helemaal niet meer de doelgroep bijvoorbeeld. Dan kun je dus een pak voor de broek krijgen van Google omdat de zoekmachine niet meer snapt of je nu de ene of de andere doelgroep target.

Als je dus veel content hebt dan is het wijs om na verloop van tijd je oude blogs/artikelen eens na te gaan en te bekijken of het nog wel helemaal bij je past. Want voor je het weet vind Google je niet meer zo passen bij wat jij wilt bereiken en is je bezoekersaantal verdwenen.

Misschien dat je denkt: Dat maakt toch niet zoveel uit? Maar dat is niet zo. Google houd ook bij of een bezoeker blijft rondhangen op je site of niet. Mocht het gros van de bezoekers binnen 30 seconden weer weggaan dan is dat een signaal voor Google om je site lager in de zoekresultaten te zetten. Met alle gevolgen van dien. 

Welke content moet ik verwijderen

Kijk eerst eens naar alle pagina’s van je site en bedenk daarbij goed of iemand er wat aan heeft. Dus als je een pagina met allerlei informatie hebt die totaal niet aansluit bij de behoefte van de bezoekers. Waarom heb je die pagina dan nog? Het is in dit geval beter om hem weg te halen dan te laten staan.

Je kunt de content uiteraard ook bijwerken. Mocht je daar voor kiezen dan moet je er om denken dat je datums en andere informatie update. Dat is een grote klus als je veel blogs hebt maar het kan je aan het einde veel opleveren. 

301 redirect naar nieuwe content

Mocht je nieuwe content hebben die beter is dan het huidige artikel dan kun je een zogeheten 301 redirect instellen van het oude artikel naar het nieuwe artikel. Google krijgt dan het signaal om de oude content te negeren en naar de nieuwe content te kijken. Doe dit alleen als het binnen hetzelfde onderwerp zit. Mocht je dit doen met content wat niet raakvlakken heeft met de oude content dan kun je een penalty krijgen van Google en je site helemaal verbannen zien. Dus wees hier voorzichtig mee!

Samenvatting

  • Verwijder oude content die niet meer relevant is
  • Update oude content die nog relevant is voor je doelgroep
  • Doe een redirect naar nieuwe content als die van toepassing is!