In deze post leg ik uit waarom je je eigenlijk je tijd verdoet als je heel veel moeite doet op Facebook om je eigen pagina te promoten.
Zelf zit ik best vaak op Facebook te kijken om nieuwe inspiratie op te doen voor mijn blog en ik post ook in groepen op Facebook. Zelf heb ik niet een actieve pagina. Ik heb deze alleen om berichten te ontvangen van potentiële klanten. Maar ik richt me totaal niet op mijn eigen pagina en met goede reden! Marketingbureaus zullen uiteraard iets anders beweren want die zijn gebaat bij dat je een campagne via Facebook gaat opzetten via hun.
Een paar cijfers over Facebook
Het meest opvallende cijfer is natuurlijk de eerste. Je hebt dus misschien een like en win actie ooit gedaan met het doel om later meer mensen te kunnen bereiken.
Alleen blijkt na een paar updates dat je met je bedrijfspagina nog maar 2 van de 100 mensen organisch bereikt die jouw pagina al hebben geliket.
Dat betekend dus dat je veel moeite doet om een mooie post te maken maar dat bijna niemand hem gaat zien tenzij er veel interactie is met de post. Bijvoorbeeld dat mensen hem gaan delen/liken. Maar hoe groot is die kans als je gewoon wat nieuwe producten er op zet….
Je helpt je concurrenten
Klinkt gek misschien maar als je een pagina hebt die veel mensen leuk vinden dan kan dat een target worden voor andere bedrijven om op te adverteren. Je kan op Facebook advertenties segmenteren en dus de mensen die de concurrent liken bereiken met je eigen advertentie als je de advertentie richt op de groep met dezelfde kenmerken.
Degene die alle moeite heeft gedaan voor de likes helpt dus zijn concurrent met segmenteren van het publiek. Handig! Maar niet voor jou!
Hamsterwiel
Voordat ik deze cijfers gezien had was ik ook druk bezig met posten op mijn pagina en allemaal leuke plaatjes etc. terwijl ik maar geen bezoekers op mijn pagina kreeg (Hamsterwiel: Ik was aan het werk maar kwam geen steek verder). Dat was mijn doel maar Facebook heeft een ander doel: Zoveel mogelijk mensen op Facebook houden! Als ze naar jouw pagina gaan zijn ze niet meer op Facebook en dat vinden ze daar niet leuk.
Nu ik weet dat maar 2 op de 100 mensen mijn post op Facebook gaan zien, ben ik mijn strategie gaan aanpassen wat Facebook betreft.
Ik gebruik alleen nog maar Groepen om mijn berichten te verspreiden.
Groepen op Facebook
Bij groepen op Facebook werkt het (momenteel) nog anders. Als je lid bent van een Groep word de post met de laatste reactie weergegeven (of de nieuwste) en ben je niet afhankelijk van het algoritme van Facebook om je post te laten zien.
Aangezien ik kleine ondernemers target zit ik in groepen die daar mee te maken hebben en post ik daar mijn bloglinks. Je hebt dan een tijdje profijt van de post die in die groep staat. Je bereikt veel meer mensen ook al vinden ze je pagina niet leuk. Dus niet 2 keer moeite doen voor aandacht.
Wat moet ik dan wel doen met Facebook?
Je kan gewoon nog op Facebook gaan posten hoor. Er zijn ook nog zat succesverhalen te vinden online. Als je een grote schare fans hebt zal je bericht ook veel gelezen worden. Het is dus niet zo dat Facebook totaal nutteloos is als marketing kanaal.
Maar ik denk dat als je ondernemer bent en je wilt meer bezoek hebben op je website je beter je pijlen kan richten op je eigen website. Maak meer content voor bezoekers waar iemand ook daadwerkelijk wat aan heeft zodat ze je pagina vanzelf gaan liken.
Maak je website gaaf en vindbaar op Google. Dat levert uiteindelijk meer conversies op dan een Facebook pagina waar je heel veel mee bezig moet.
Welke sociale media zou je aanraden?
Video is de toekomst. Je kan met een video veel beter je boodschap vertellen dan met een post op Facebook. Als ik dus sociaal zou doen en een product wou verkopen dan zou ik alleen Youtube als marketing kanaal aanhouden en daar heel veel aandacht aan besteden.
Je kan in video’s je eigen producten onder de aandacht brengen en laten zien hoe ze werken en natuurlijk een link naar het product onder de video neerzetten. Dat werkt conversies in de hand als je weet wat je doet. Het hoeft niet eens proffesioneel te zijn. Maar wel informatief en niet al te verkoopachtig.