WhatsApp

Deze handleiding vertelt je de basis zaken die je in WordPress moet instellen om SEO goed toe te passen. 

Het is gratis en er is niet veel technische vaardigheid voor nodig om het te begrijpen en te gebruiken. Het is leuk om het onder de knie te krijgen en al met al is het 1 van de gemakkelijkste platformen om te leren en de juiste on-site SEO op uit te voeren.

Dat wil niet zeggen dat WordPress zonder gebreken is.

De basisinstallatie  vervan WordPress is verschrikkelijk voor SEO. Deze gids heeft als doel om alles te vertellen wat je moet weten over on-site WordPress SEO en het te bundelen in een essentiële post zodat jij je WordPress site kunt tweaken om hele effectieve SEO te hebben.

Tip: Doe alvast de gratis test op mijn site

Check nu de SEO score van je site!

Door de gratis test te doen kan je gemakkelijk achterhalen hoe je er nu voorstaat. Je hoeft alleen maar je URL in te geven en dan krijg je een score en advies over wat je moet doen. Je kan hem in PDF downloaden en bijvoorbeeld mij benaderen om verbeteringen door te voeren.

WordPress SEO

Gewoon een kleine richtlijn over wat waarschijnlijk zal eindigen als een zeer lange post. Ik wil alleen maar zeggen dat ik deze gids zal opdelen in een paar bruikbare stappen, variërend van ‘beginner’ tot geavanceerde aanpassingen die je kunt maken om je site te verbeteren.

Een kleine waarschuwing: SEO is heel lastig. Er zijn wel 200 dingen waar Google tegenwoordig rekening mee houd. De tips zijn wel bewezen qua effectiviteit maar het kan zijn dat je geen effect merkt als je ze uitvoert. Er bestaan helaas geen garanties in SEO

SEO aanpassingen 

Dit zullen voor de hand liggende aanpassingen zijn voor de meeste mensen die ervaring hebben met WordPress SEO en nieuw voor mensen die nog niet in het onderwerp zijn gedoken. 

Hoewel ze misschien simpel zijn, kunnen deze veranderingen een groot effect hebben op de zoekmachineoptimalisatie van je site.    

Permalink Structuur   

Permalinks (toegankelijk via het tabblad “Instellingen” in WordPess) zijn eenvoudigweg hoe de URL’s van pagina’s en berichten op je site zullen verschijnen. 

De basis permalink structuur voor een “standaard” website-bouwen-voor-beginners/” title=”WordPress”>WordPress site wordt zoiets als website.com/?p=22 of als alternatief zie je zoiets als website.com/categorie/2011/10/16/post-title-die-veel-te-lang-is.

Je ziet op mijn site dat ik liever gebruik maak van vdmmarketing.nl/post-titel/ voor al mijn berichten en pagina’s die zich op mijn site bevinden.

Pagina’s doen dit standaard, maar om berichten te veranderen heb je toegang tot de Permalinks instelling en verander je deze in aangepaste structuur en invoer /%-postnaam%/.  

Ik hou ook graag permalinks kort, meestal niet meer dan 3 woorden in de link en ik geef de voorkeur aan dit formaat en deze minimale structuur om twee redenen. 

Ten eerste is het zo dat het de mensen direct duidelijk maakt waar het bericht over gaat, mocht het ooit gelinkt zijn vanaf een andere site, wanneer mensen met de muis over de link gaan, dan zal hun browser ze de URL van de link laten zien. 

In deze post bijvoorbeeld als iemand hier zou linken zou een lezer https://vdmmarketing.nl/seo-wordpress zien wat het vrij duidelijk zou maken waar deze post over ging. Dit zal meer mensen aanzetten die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn om naar deze post te linken. 

Daarnaast helpt het zoekmachines te begrijpen waar je bericht over gaat en maakt het je site structuur niet lelijk. 

Ten tweede helpt het om mensen te begeleiden bij het leggen van een link naar jou. 

Wat ik bedoel is als iemand ziet dat de posttitel voor dit bericht /wordpress-seo/ is zijn ze meer geneigd zijn om terug te linken met behulp van de ankertekst “WordPress SEO” ergens in hun link. 

Het maakt ook SEO copywriting en interlinken op je site heel gemakkelijk. Bijvoorbeeld ik kan een link invoegen naar mijn artikel over versnellen van WordPress, en als je met de muis over de link gaat  zie je dat de permalink overeenkomt met het trefwoord & link tekst die ik gebruik, het ordelijk van de dingen houden is goed voor de lezers en gemakkelijk voor zoekmachines. 

Zorg er ook voor dat je stopwoorden in je permalinks vermijdt of gebruik de SEO Slugs plugin om ze automatisch te verwijderen.  

H1-koppen (of tags) 

H1-H3-kopjes worden vaak besproken in de SEO-gemeenschap en over het algemeen zijn de experts het erover eens dat H1-tags wat gewicht in de weegschaal leggen.

Zorg er daarom voor dat je in het begin van je bericht een H1-tag met het sleutelwoord gebruikt en probeer te voorkomen dat je daarna voortdurend H1-tags gebruikt in je bericht (gebruik in plaats daarvan H2 of H3).  

Title Tags 

Title tags zijn zonder twijfel de gemakkelijkste en belangrijkste verandering die je kunt aanbrengen aan je on-page instellingen in WordPress die je vindbaarheid zullen verbeteren en ze worden vaak beschouwd als de belangrijkste on-page instelling in het algemeen.  

Ook hier is WordPress standaard niet optimaal ingesteld op goede titeltags, maar dat kan snel veranderd worden met de geweldige All-In-One SEO plugin of met Yoast’s SEO plugin (meer voor gevorderde gebruikers).

De algemene instellingen die ik voor deze plugin gebruik zien er als volgt uit: 

Titel van de pagina:   Keyword | Site Naam (Zet je trefwoord als eerste neer en als je site-naam het trefwoord bevat is dat nog beter).

Post Titel: %post_title% 

Pagina Titel: %page_title% | %blog_title%  

Sommige mensen houden ervan om de %blog_title% in die laatste instelling uit te schakelen het lijkt een persoonlijke voorkeur te zijn.
De reden dat ik bovenstaande dingen doe is omdat het plaatsen van de blognaam in Post Titles beter is voor zoekmachine optimalisatie EN kliks: mensen klikken vanwege de titel van het artikel, niet vanwege de naam van je blog. 

Zoekmachines leggen ook meer nadruk op de beginwoorden dus bijvoorbeeld een bericht dat gericht is op “wordpress regels” zou die woorden direct aan het begin van de posttitel moeten hebben, a la ‘WordPress regels’: Waarom WordPress het beste Blog Platform is””.
Als je het trefwoord als eerste in je Home Titles zet, volg je dezelfde richtlijnen: mensen die op zoek zijn naar je merk zullen je nog steeds vinden en je bent beter in staat om mensen te laten klikken die op zoek zijn naar de trefwoordkeuze van je merk.
Nu we het er toch over hebben…

Trefwoord Focus

Hoewel het net zo belangrijk is om een sterk merk te bouwen zou het onverstandig zijn voor de meeste sites om geen centraal sleutelwoord te kiezen en er zich aan te houden.

Kies iets dat een fatsoenlijk zoekvolume heeft (ga naar de Google Keyword Tool en probeer een aantal termen die zeer gerelateerd zijn aan de inhoud van je site: als je wilt ranken voor “brood recepten” en je site is verteld alles over de verkoop van parasols nou ja je snapt hem wel.

Als je eenmaal een trefwoord hebt geselecteerd, moet je dit in de volgende locaties op je site opnemen:

De title-tag voor de homepage
De titel van de site
Je logo

Als ankertekst in links van andere websites (maar ook weer niet overdrijven!)

Voor de foto’s hoef je alleen maar je file te hernoemen voordat je het op je site plaatst.

Ga na wat de gebruiker eigenlijk zoekt

Een gebruiker gaat op Google zoeken omdat er een probleem is of een behoefte. Ga na wat dit is en ga dan op zoek naar de zoekwoorden die ze gebruiken.

Pingbacks 

Persoonlijk heb ik trackbacks en pingbacks op mijn berichten uitgeschakeld, omdat ik geloof dat ze niets anders doen dan mijn site langzamer laten laden en ik heb geen overtuigend bewijs gezien dat ze helpen met SEO.

Echter het mogelijk maken van pingbacks naar andere blogs zou een goede strategie kunnen zijn die je kunt doen op je eigen site om de SEO te verbeteren: als mensen zien dat je naar hen linkt, zou het hen kunnen aanmoedigen om jouw blog te bekijken en terug te linken. Maar garanties zijn er natuurlijk niet.

Zet pingbacks standaard uit tenzij ze nut hebben voor je site.

Alt-attributen op afbeeldingen

Google lijkt nog steeds de nadruk te leggen op de alt-attributen van afbeeldingen op je pagina, dus het nauwkeurig labelen van afbeeldingen met zoektermen in gedachten kan een stimulans zijn voor de ranking van je blog.

Je kunt gebruik maken van een tool genaamd “SEO Friendly Images” om je te helpen dit goed te doen.

Simpel gezegd label de afbeelding van je post hetzelfde als je trefwoord, bijvoorbeeld, “WordPress SEO” zou een goed alt-attribuut voor de afbeelding op een post over WordPress SEO.

Ga al je afbeeldingen na of ze wel een alt-attribuut hebben

Interlink je berichten

Interlinken is eenvoudigweg linken naar de andere berichten op je blog. Interlinken is een essentieel ingrediënt van goede SEO copywriten en is nuttig voor de lezers die je site doorbladeren.

Bijvoorbeeld, als een lezer een bericht van jou leest over gitaren, en je hebt toevallig een bericht geschreven met de naam “De 10 Beste Akoestische Gitaren”. Het linken aan dat bericht zou vaak niet alleen goed zijn voor SEO het zou de lezer helpen om een echt nuttige lijst te vinden die je voor hem hebt samengesteld. In wezen dus gewoon behulpzaam.

Bekijk je sitemap en bekijk gerelateerde posts en pagina's

Met of zonder WWW

De meeste sites zijn op twee manieren toegankelijk. Zoals https://vdmmarketing.nl/ en https://vdmmarketing.nl/. Je zult merken dat ze allebei naar dezelfde site gaan.

Maar WordPress behandelt de redirect hiervoor met behulp van een 302 redirect  wanneer je eigenlijk een 301 redirect wilt (een permanente 301 beter is voor SEO).

Welke je kiest maakt geen verschil (ik zou niet voor het WWW gedeelte gaan) maar je zult je .htaccess bestand moeten openen (via FTP) en ervoor moeten zorgen dat deze code er in geplaatst word:

# Begin 301
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.vdmmarketing\.nl [NC] RewriteRule ^(.*)$ https://vdmmarketing.nl/$1 [L,R=301]# BEGIN WordPress
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]# END WordPress

Vergeet niet om vdmmarketing.nl te vervangen door het adres van je eigen website!