Marketing en Webbouwer

Creatief
Meedenken

VDMmarketing is de online marketing expert uit Friesland die jou helpt op verschillende vlakken. Van het meedenken over jouw online marketing strategie tot het verbeteren van conversies op je site!

Ook leg ik me toe op het gratis helpen van kleine ondernemers. Heb jij een klein probleem en heb je even hulp nodig? Chat me dan door op de knop te klikken hieronder.

Lokale SEO, het helpt je aan meer klanten dan je denkt. Wist je dat 97% van alle consumenten het internet gebruiken om lokaal te winkelen of om een dienst te vinden? 

9 van de 10 klanten die ik help willen dan ook graag lokaal beter scoren, omdat ze niet in heel Nederland actief zijn. Als jij net als die klanten in een afgebakend gebied actief bent dan is het slim om deze blog helemaal te lezen. 

Aan het einde krijg je als bonus een checklist met actiepunten om direct aan de slag te gaan!

seo

Als je je website voor het eerst laat maken of zelf maakt dan ben je als eigenaar al blij dat je een visitekaartje online hebt. Maar als je na verloop van tijd niet veel telefoon krijgt via je site dan begin je je misschien af te vragen wat het nut is van de website.

Als je lokaal aanwezig bent met een winkel of niet verder dan een bepaalde afstand gaat voor opdrachten kan het verstandig zijn om je site virtueel af te bakenen en je site lokaal neer te zetten. Dit heeft als voordeel dat je veel minder concurrenten hebt in de zoekresultaten.

Baken je gebied af op je site

Als je een bakker bent in Dokkum heeft het weinig nut om je site te optimaliseren zodat iemand in Limburg hem kan vinden. Zelfs als iemand uit Limburg wat wil laten bezorgen door die bakker zal diegene zoeken op ‘Bakker + Dokkum’ in Google. Je moet dus op je website er voor zorgen dat je verzorgingsgebied ook duidelijk aangegeven staat.

Ga dus na waar je de plaatsnaam of het gebied waar je werkzaam bent ook daadwerkelijk kunt benoemen op je website. Dat zal aan Google het signaal geven dat jij in dat gebied actief bent en dat je daar relevant bent. Een vrij simpele tip die door velen vergeten word te doen. Daardoor mis je klanten. Klanten die kopen!

Google Mijn Bedrijf

Verbazingwekkend vind ik het dat nog steeds niet alle bedrijven in Google Mijn Bedrijf hun pagina hebben geclaimd. Ik heb er zelfs maar een handleiding over geschreven, omdat ik zie dat heel veel ondernemers deze simpele kans laten liggen op meer klanten uit hun omgeving. Klanten kijken niet meer in het telefoonboek als ze een bakker zoeken maar zoeken op Google. Hetzij met hun telefoon door Voice Search of in de machine zelf door het zoekwoord in te typen.

Adresgegevens op contactpagina

Google is tegenwoordig zo slim dat de zoekmachine in staat is om te zien welke pagina op je website je contactpagina is. Op zijn minst moet je daar je adres neerzetten zodat de zoekmachine kan zien waar je gevestigd bent. Doe je dat niet? Dan word je niet gevonden door mensen uit je omgeving.

Lokale SEO-actiepunten om direct te doen

Stap 1: Claim je Google Mijn Bedrijf vermelding en stel hem op met de juiste adressen, telefoonnummers, afbeeldingen, URL’s, openingstijden en categorieën van diensten en producten die je levert.

google mijn bedrijf

Stap 2: Zorg ervoor dat je op je Google Mijn Bedrijf/Facebook/Twitter etc. vermelding UTM-parameters hebt ingesteld, zodat je kunt bepalen wat werkt en wat niet.

Stap 3: Zorg dat je consistent bent met je Naw-gegevens bij elke uiting. Vul dus altijd dezelfde gegevens profielen invullen op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn etc.

Stap 4: Zorg ervoor dat je reageert op zowel positieve als negatieve recensies op Google Mijn Bedrijf vermeldingen.

Stap 5: Zorg ervoor dat je een locatiepagina op je website hebt die de juiste adressen en telefoonnummers vermeldt voor alle locaties die je bedrijf heeft.

Stap 6: Haal de bezem door je profielen op LinkedIn en Facebook. Update ze met de juiste adressen en telefoonnummers, logo’s en URL’s.

Stap 7: Gebruik je betaalde kanalen om je organische lokale SEO-strategie te verbeteren.
Maak een zoektermenrapport om te zien of gebruikers verschillende provincie-, stads- of postcode wijzigingen invoeren.

Bekijk welke vragen gebruikers stellen met verschillende lokale plaatsen van PPC-campagnes en maak gelokaliseerde content met het beantwoorden van die vragen.

Stap 8: Meld je website aan bij lokale startpagina’s die in jouw werkgebied vallen. Ga hier ook weer niet overdrijven maar enkele goede link kan je positie goed doen in Google. 

Stap 9: Zorg er voor dat je site absoluut goed laad op mobiel (bekijk hem zelf vanaf je smartphone en wees kritisch!). Meer dan de helft van alle zoekopdrachten is mobiel. Het is dus van enorm belang dat je site op een telefoon goed laad.

Stap 10: Richt enkele pagina’s van je website op plaatsen waar je actief bent. Als je een fysieke winkel hebt, richt je je altijd op de plaats waar je winkel staat. Zorg er voor dat in de titel van je pagina’s de plaats of plaatsen worden genoemd, zodat Google goed weet waar je je op richt.

Stap 11: Zorg er voor dat je in diverse online telefoonboeken staat. Dit is een signaal voor Google dat je actief bent in de plaats waar het telefoonboek je heeft staan. Let hier wel op dat je niet hoeft te betalen voor een vermelding!

Stap 12: Ga kijken op de websites en sociale kanalen van je concurrenten. Bekijk wat zij anders doen dan jij en doe hetzelfde als ze hoger staan in Google!

Contact

6 + 2 =

Vond je dit nuttig? Deel dit blog met anderen! Bedankt!