Marketing en Webbouwer

Creatief
Meedenken

VDMmarketing is de webbouwer die jou helpt op verschillende vlakken. Van het meedenken over jouw online marketing strategie tot het opbouwen van een website waar je trots op kan zijn! VDMmarketing denkt graag met je mee!

Momenteel ben ik bezig met een project om te kijken waarom een klant geen leads krijgt via zijn website. Bezoekers zijn er wel. Nu de conversies nog. In deze blog lees je hoe je aan de slag kan met je eigen site als je geen of weinig leads krijgt via je eigen website.

Begin altijd met meten!

Als je met je conversies aan de gang wilt, is het belangrijk dat je als eerste begint met meten wat er eigenlijk op je site gebeurt. Tot nu toe heb ik alleen maar klanten gehad die geen idee hadden hoeveel bezoekers ze kregen en of er eigenlijk wel opdrachten via hun site kwamen. 

Je bent dan dus letterlijk in een onderzeeboot aan het varen zonder sonar. Dat is niet slim en daarom is het belangrijk dat je begint met meten.

Een gratis meetinstrument van Google is Analytics. Met Analytics kun je letterlijk bijna alles bijhouden over je site. De installatie van Analytics is met de introductie van Site Kit heel gemakkelijk als je site op WordPress draait dus doe dat direct!

Stel een doel vast

bedenk een doel

Voordat je ook maar iets aan je pagina veranderd als je eenmaal data hebt van je analytics tool is het belangrijk dat je doelen gaat stellen. Wat wil je precies bereiken met je site? Wil je meer telefoontjes? Wil je meer mensen laten converteren terwijl je de prijs hetzelfde houd? Gebruik om het doel op te stellen de SMART methode.

SMART staat voor:

-Specifiek
-Meetbaar
-Acceptabel
-Realistisch
-Tijdgebonden

Leer meer over de SMART methode hier.

Als je dan eenmaal een doel hebt opgesteld dan kan je aan de hand van je Data aan de gang gaan om je website beter te gaan maken.

 

Stel een hypothese op

hypothese

Je hebt een doel voor ogen en je hebt data van je metingen binnen. Nu is het zaak om met de data die je hebt een hypothese op te stellen. Een hypothese is een stelling waarin je ergens van uit gaat en gaat testen met de werkelijkheid. Deze hypothese zou je dan als volgt kunnen opstellen:

Als ik ….  implementeer dan verwacht ik dat ik meer ….. krijg via mijn website.

Je gaat vervolgens je hypothese testen en kijken of je ook daadwerkelijk meer conversies krijgt. Dit doe je met een A/B test.

A/B test uitvoeren

google optimize

Er is eigenlijk maar 1 gratis tool die goed werkt om een goede A/B test te doen en die is van Google zelf. Met Google Optimize kun je redelijk makkelijk elementen aan je pagina aanpassen en testen of ze werken. Je kunt met een plug-in voor Chrome zelf teksten en andere elementen aan een bepaalde pagina aanpassen en het experiment starten. Voor beginners is het een hele goede manier om bekend te raken met A/B tests en wellicht als je de smaak te pakken hebt, ga je er een tool voor aanschaffen. Goede tools voor A/B tests worden hier besproken als je meer wilt weten en je niet met Google in zee wilt voor je test.

Een paar tips voor het verhogen van je conversies

  1. Wil je dat mensen je mailen? Zorg er voor dat je alle onnodige velden weglaat. Zelfs een naamveld kan er al voor zorgen dat mensen hun mailadres niet achterlaten.
  2. Zorg dat Call-to-Actions er uit zien als een knop. Mensen zijn knoppen op internet gewend. Als je wilt dat ze actie ondernemen gebruik dan een knop om ze die actie te laten doen en niet een link.
  3. Zorg dat je lettertype GROOT is als  het merendeel van je bezoekers via een mobiel je site bekijkt. Scrollen is niet erg. Niet te lezen wel.

Wil jij aan de slag met je Conversies? Mail me vrijblijvend.

Contact

11 + 4 =

Vond je dit nuttig? Deel dit blog met anderen! Bedankt!