Marketing en Webbouwer

Creatief
Meedenken

VDMmarketing is de online marketing expert uit Friesland die jou helpt op verschillende vlakken. Van het meedenken over jouw online marketing strategie tot het verbeteren van conversies op je site!

Ook leg ik me toe op het gratis helpen van kleine ondernemers. Heb jij een klein probleem en heb je even hulp nodig? Chat me dan door op de knop te klikken hieronder.

In deze blog leer je hoe je de reviews van je site of bedrijf kan verbeteren zonder veel moeite te hoeven doen. Dit systeem richt zich niet op het manipuleren van het systeem maar meer op hoe je bereikt dat tevreden mensen een review achterlaten en ontevreden mensen je eerst nog de kans geven om het recht te zetten als het fout gaat.

Steeds vaker lees je op social media berichten van ondernemers die gechanteerd worden om korting te geven want anders word er een slechte review achtergelaten op review sites. Dat is natuurlijk slecht en daar kan je als ondernemer zelfs een rechtszaak voor aanspannen maar dat is vrij veel moeite voor wat je er mee bereikt. En dan nog wrijf je in een vlek die je eigenlijk niet wilt hebben. Uiteindelijk ben je veel tijd (en geld) kwijt en heb je de slechte review misschien recht kunnen zetten maar het kost bloed zweet en tranen.

reviews

Bedelf de slechte reviews onder goede reviews

Wat misschien effectiever is  dan een rechtszaak aanspannen (advocaten zullen het vast niet met me eens zijn :-)) is het verzamelen van meer goede reviews en de slechte er onder bedelven. Als je een goed product of goede service bied heb je vaker goede reviews en minder vaak slechte reviews. Een consument is niet dom en leest ook krantekoppen over mensen die de boel manipuleren om maar korting te krijgen. Dus als je 1 slechte review hebt maar 20 goede dan gaat die nieuwe klant echt nog wel met je in zee. 

Een systeem om goede reviews te krijgen

Ken je de uitspraak ‘Bent u tevreden? Zegt het voort! Ontevreden? Vertel het ons.’? Jaren geleden had ik eens een artikel gelezen over een restauranthouder in Amerika die goede reviews verkreeg zoals zand in de Sahara. 

Hij had op alle tafels in zijn restaurant een kaartje te liggen met een blije smilie aan de ene kant en een boze smilie aan de andere kant. Bij de blije smilie stond een tekst waarop verwezen werd naar een reviewsite en de vraag om een review achter te laten en onder de boze smilie stond de tekst: Vertel het ons als u niet tevreden bent! 

Je zal misschien denken dat dit systeem een te simpel systeem was om te hanteren maar het werkte wel. De klanten die blij waren gaven in 10 procent van de gevallen een review (die dus goed was) en de klanten die ontevreden waren gingen vaak niet naar een reviewsite maar gaven het aan bij het personeel.

Dit systeem deed namelijk 2 dingen. Het vroeg om een review als men tevreden was maar verlaagde ook de drempel om te klagen als er iets mis was. Mensen durfden dus sneller aan te geven dat het niet helemaal een fijne ervaring was in het restaurant en dan kon hij het toch in orde maken (uitzonderingen daargelaten). 

Bang voor meer klachten? Een klacht is een kans!

Misschien vind je klachten van klanten irritant. Dan moet je misschien niet met klanten gaan werken maar een andere baan zoeken. Maar je kan een klacht ook anders gaan bekijken. Als je een klacht als een kans ziet om een slechte situatie (klant is ontevreden) om te buigen naar een goede situatie dan is juist die klacht om superblij van te worden. 

Er zijn namelijk talloze mensen die niks durven aan te geven bij een bedrijf maar vervolgens wel online durven te posten dat ze de service van je bedrijf niet goed vonden. Mensen zijn dan ook nog eens snel geneigd om te overdrijven en gelijk de allerslechtste score te geven. Je moet dan die ene slechte score weer compenseren met 10-20 goede om andere nieuwe klanten te overtuigen dat je service wel goed is. 

Het is dus beter om een klacht als een kans te zien om een slechte review te voorkomen. Het kost waarschijnlijk veel minder moeite om de klacht op te lossen dan 20 goede reviews te verkrijgen. Bekijk een klacht voortaan op die manier!

Hoe pas ik dit review systeem toe online?

Als je klaar bent met een opdracht stuur je de klant een email met de vraag of alles naar wens is verlopen. Daarin zet je twee smilies of links (smilies heeft de voorkeur). Net als bij de restauranthouder link je aan de ene smilie die blij is een reviewsite waar de klant iets achter kan laten en achter de boze smilie link je een apart formulier op je site voor klachten met daarop een tekst over dat je altijd open staat voor klachten en er bent om het op te lossen. Dit kan je vast creatiever invullen dan ik maar ik wou toch een suggestie meegeven.

Door de smilies valt minder op dat de ‘negatieve’ smilie linkt naar je site en de ‘positieve’ smilie naar een reviewsite gaat. Maar ik zou er weer niet geheimzinnig over doen dat dit je systeem is als men er naar vraagt. Je kan dan refereren aan de aloude uitspraak ‘Bent u tevreden…..’

Wil jij een gratis website?

Dat komt goed uit. Ik bied een gratis website aan! Jij betaalt alleen voor de hosting en de domeinnaam. Ik installeer de site en nog veel meer. 

Vond je dit nuttig? Deel dit blog met anderen! Bedankt!