Marketing en Webbouwer

Creatief
Meedenken

VDMmarketing is de webbouwer die jou helpt op verschillende vlakken. Van het meedenken over jouw online marketing strategie tot het opbouwen van een website waar je trots op kan zijn! VDMmarketing denkt graag met je mee!

Als ik begin aan een website wil een klant vaak dat ik me richt op een algemeen zoekwoord bij het inrichten van de website. Het kan dan zijn dat de klant wel bezoekers krijgt maar geen kopers. Dat heeft te maken met koopintentie. In deze blog leg ik uit wat koopintentie is en wat je er mee moet.

Wat is koopintentie?

Volgens Encyclo is koopintentie:

Het serieuze plan om een product of merk te gaan kopen.

Koopintentie is dus een vrij simpel begrip. Je kijkt naar de fase waarin de potentiële klant zich bevind en haakt in op de koopbehoefte die er is op dat moment.

Je herkent koopbehoefte aan woorden die voor een zoekopdracht staan zoals:

  • Korting [product]
  • Kortingscode [product]
  • [product] kopen
  • Beste [product]
  • Waar kan ik [product] krijgen

Dit zijn maar een paar voorbeelden, maar je krijgt al een goed idee dat mensen dus niet [product]  intoetsen als ze willen gaan kopen maar dat ze er woorden bij gebruiken. Deze woorden geven aan dat de gebruiker wil gaan kopen en daar kun je met je online strategie handig op inspelen door deze zoekwoorden te gaan targetten.  

 

Koopintentie en zoekwoorden op je eigen site

Er zijn volgens mij nog veel te weinig ondernemers mee bezig en dat komt door:

  1. Niet bewust bezig met een online strategie
  2. Niet richten op klanten, maar op zoekwoorden

Niet bezig met Online strategie

Welkom in 2020 waar je niet alleen meer een fysieke aanwezigheid moet hebben maar ook online bereikbaar moet zijn voor klanten. Mensen zijn meer online dan ooit. Als je niet nadenkt over hoe je klanten via Internet wilt gaan bereiken dan loop je serieus klanten mis. Er zijn veel bedrijven die online niet serieus hebben genomen en daarom kapot zijn gegaan.

Start dus vandaag nog met een online strategie en bedenk wat je wilt bereiken met die strategie voordat je echt niet meer mee kan met de rest.

Denk trouwens niet alleen aan je website, maar ook aan andere kanalen zoals Facebook, Instagram en YouTube. Richt je daarbij op Koopintentie en niet op algemene zoektermen. Met algemene zoektermen bereik je misschien veel mensen. Alleen heb je er niets aan want die mensen zitten nog niet in de koopfase van hun klantreis.

Niet richten op klanten maar op zoekwoorden

Als je naar answerthepublic (goed tool!) gaat en daar je zoekwoord intoets en Nederlands instelt  dan zie je vaak gerelateerde zoektermen. Het is dan niet slim om je op al die zoekwoorden te gaan richten met je site. Het is verleidelijk om te doen, omdat je zo misschien veel bezoekers trekt. Het bijt je echter later in de enkels want Google heeft hier algoritmes voor ontwikkelt. In eerste instantie zal je site misschien wel voorkomen in de zoekresultaten daar niet van. Als je zeer korte termijn iets wilt doen zou dit wel kunnen maar voor lange termijn is het een slecht plan.

Google snapt namelijk niet meer waar je site over gaat als je alle zoekwoorden die maar te maken hebben met je onderwerp op je site neergooit zonder er iets omheen te creëren. Je moet om een topic iets heenzetten als het gaat om content wat een bezoeker verder helpt. Doe je dat niet dan vertrekt de bezoeker weer snel en uiteindelijk gaat Google je bestraffen, omdat je geen kwaliteit levert.

Richt je op de persoon die je wilt bereiken!

 

Maar wat heeft dit met koopintentie te maken zal je denken? Als je alle zoekwoorden gaat gebruiken die te maken hebben met je onderwerp dan sneeuwen de zoekwoorden met koopintentie onder. Maak dus ook nog eens een schifting in wat woorden zijn die een koopintentie vertegenwoordigen en zoekwoorden die dat niet zijn.

De zoekwoorden die geen koopintentie in zich hebben kun je prima gebruiken voor het schrijven van een blog of het maken van andere content.

Wat moet je met zoekwoorden met koopintentie

Als je eenmaal zoekwoorden met koopintentie hebt gevonden waar de klant op zoekt dan kan je een aantal dingen doen om gevonden te worden op dat zoekwoord.

  1. In de titel van je verkooppagina zetten
  2. In de meta omschrijving van je pagina laten terugkomen
  3. 2x in de tekst van je pagina zetten op een natuurlijke manier
  4. De afbeeldingen op je pagina in de alt tekst het zoekwoord opnemen
  5. Ben je lokaal actief? Vergeet dan niet om lokale SEO te doen

Alles wat je doet online moet met beleid. Het heeft geen nut om 20 keer het zoekwoord op je pagina neer te zetten. En ook luiheid gaat je niets opleveren. Je moet echt aan de slag met de content van je pagina om Google te overtuigen!

Je moet om het zoekwoord tekst maken die waardevol is voor de gebruiker. Verkoop je een product? Vertel dan informatie over het product en wat de voordelen zijn van je product als men het heeft gekocht. 

Verkoop je een dienst? Vertel dan wat mensen krijgen als ze de dienst afnemen en wat er allemaal bij zit. Zo moeilijk is het maken van content niet. Je moet er alleen even voor gaan zitten!

Mocht je slecht met taal zijn (net als ik) dan kun je ook overwegen om tegen geld de content te laten maken. 

Haal je momenteel niet of weinig klanten binnen met je site?

Neem eens contact op. Voor een vast bedrag krijg je dan advies over hoe jij je site kunt aanpassen om klanten wél binnen te halen.

Contact

9 + 7 =

Vond je dit nuttig? Deel dit blog met anderen! Bedankt!